OPEN EDUCATION

Amb el transcurs de totes les entrades que hem anat realitzant en aquest blog, podem confirmar que el sistema educatiu no avança al mateix ritme al que avança la societat actual. Així i tot, podem trobar una infinitat de nous recursos al nostre abast que permeten reduir aquest desfasament.


És en aquest context on podem parlar de l’Open Education. ara bé, és complicat trobar una definició acceptada per tothom. Veiem que és un terme obert que es defineix de diferents maneres segons les persones i que involucra diversos contextos on varien les prioritats. Segons el consorci d’Open Education aquesta “inclou recursos, eines i pràctiques que utilitzen un marc de treball on es comparteix de forma oberta amb la finalitat de millorar l’accés a l’educació de manera efectiva a tot el món”. No obstant això, l’Open Education es refereix a recursos, pràctiques d’ensenyament i d’aprenentatge, pràctiques institucionals, l’ús de tecnologies de l’educació, i valorant l’esforç educatiu. Per tal d’acotar el terme, però sense tancar-ho massa, presentem quatre definicions a les quals es refereixen els professionals quan parlen d’Open Education:
  •      Open acces: es refereix a l’accés obert a l’educació formal. No hi ha requeriments per permetre l’accés als estudiants que vulguin emprendre uns estudis determinats.
  •     Open as free: considera que open education són tots aquells recursos educatius que són gratuïts per a l’usuari. Definint-ho així hi ha una gran varietat de cursos i recursos que es poden considerar open education, vídeos de youtube, TED talks, MOOC’s, ... S’han de tenir en compte els drets d’autor en l’utilització d’aquests recursos.
  •        Open educational resources (OER): Les limitacions que imposen els drets d’autor ens fan definir l’open education com aquells recursos que a més de ser gratuïts no restringeixen l’ús dels materials i permeten la seva modificació amb fins educatius. Les llicències que protegeixen aquests materials permeten que es pugui utilitzar, mesclar, redistribuir, etc. Hi ha diferents graus en els quals un recurs concret és lliure.
  •    Open educational practices (OEP): Aquesta forma d’entendre-ho canvia el centre d’atenció des dels recursos cap a les pràctiques. Es consideren aquelles activitats que fan els docents que estan obertes a tothom. Els professors i els alumnes comparteixen el procés de creació del coneixement de manera oberta, i es creen recursos educatius als quals tothom pot accedir.

D’aquestes definicions, l’última és la més amplia de totes. Les OEP són una forma d’entendre l’educació que involucra la creació d’OER, i és en aquests recursos on hem d’incidir. Aquest concepte no es limita als materials amb un format digital, però és a la xarxa on més fàcilment es comparteixen i tothom pot tenir accés. Perquè un recurs es consideri obert s’ha de poder reutilitzar, revisar, remesclar i redistribuir, així els professors poden adaptar els artefactes que es troben a les seves necessitats. Els OER es poden crear a escala institucional, on hi ha una planificació i una organització darrera dins un gran projecte, i en l’àmbit individual, és a dir, els professors creen materials que comparteixen amb altres. Quan elaborem nous recursos afavorim la creativitat, tant en l’adaptació i utilització en un context determinat com en el mateix procés de creació, donant la possibilitat d’innovar. Encara que els OER tenen un gran potencial, no són massa coneguts, hem de poder donar-li més difusió per tal d’encaminar-nos cap a les OEP.

Com a tall de conclusió, amb aquesta entrada hem pogut donar coherència a les activitats que hem anat realitzant durant el curs. Si abans parlàvem d’uns conceptes i unes pràctiques relacionades però disperses, ara ho podem englobar tot dins el paradigma de l’educació oberta. Des d’aquesta perspectiva el treball que hem fet a la xarxa forma part d’una concepció de l’educació on canvia el paper del professor i dels alumnes, canvien els mètodes, els materials i tot es dóna en un entorn digital on tothom té la possibilitat d’aprendre. Ja coneixíem el model de l’escola tradicional perquè tots hem passat per ella, ara hem descobert una nova forma de treballar i tenim la possibilitat de plantejar-nos quin tipus de professor volem ser.

Com exemple, hem realitzat les següents activitats, esperem que vos agradin!



Comentarios

Entradas populares de este blog

PLE I APRENENTATGE AUTOREGULAT

L'ABC digital

L'Aprenentatge Basat en Problemes (ABP)