PLE I APRENENTATGE AUTOREGULAT

PLE I APRENENTATGE AUTOREGULAT


Ens imaginem que estareu intentant desxifrar què és un PLE i quina relació té amb el procés d'ensenyament-aprenentatge i amb l'aprenentatge autoregulat. Doncs bé, l'objectiu d'aquesta entrada és donar-vos una resposta de la manera més clara possible. 

Així, en paraules d'Adell i Castañeda (2010) direm que "un PLE es el conjunto de herramientas, fuentes de información, conexiones y actividades que cada persona utiliza de forma asidua para aprender"

Si desenvolupem les sigles en anglès, PLE significa Personal Learning Environment, un concepte que implica l'entorn d'aprenentatge i el seu aprenent, així doncs hi haurà tant PLE com persones facin servir l'aprenentatge informal i tinguin uns objectius, ferramentes, continguts i entorn concrets sobre el seu propi procés. Un conjunt de fonts d'informació, eines, connexions i activitats que ens proporciona internet i que cadascú utilitza de forma habitual per aprendre. Tal com hem introduït abans el PLE és informal, perquè no està regulat ni avaluat per ningú només per nosaltres mateixos com aprenents i autoreguladors de les nostres possibilitats i competències. 


En definitiva, un PLE és un concepte que sempre ha existit, perquè sempre hem après de forma autònoma i informal fora de les aules o dels centres educatius. Ara bé, les noves tecnologies ens permeten poder desenvolupar aquest entorn d'aprenentatge personal i tant propi que ens interessa. 



D'altra banda recordarem en què consisteix l’aprenentatge autorregulat. En l'entrada anterior varem parlar del model SRL, per la qual cosa només presentarem un resum. Aquest model divideix en tres fases el procés d’aprenentatge que segueix l’alumne quan aprèn autònomament: 
  • La primera fase és la de planificació, on l’estudiant es fixa uns objectius i estableix unes estratègies per assolir aquests. 
  • A continuació ve la fase d’execució, aquí s’exerceix un control sobre la feina que s’està realitzant mitjançant estratègies específiques per a la tasca, gestió del temps, control de l’entorn de treball, ..., a més hi ha una auto observació per regular les estratègies utilitzades. 
  • Per últim passem per la fase d’autoavaluació, l’objectiu d’aquesta fase és valorar la tasca segons uns criteris d’avaluació i se cerca la causa del per què del resultat.

Tenint en compte aquests dos models d'aprenentatge hem elaborat un esquema per veure com poderm interrelacionar-los a partir de les possibilitats que ens ofereixen les noves tecnologies. Comencem per la classificació que ens aporta el PLE per passar a la categorització del SRL, veient així com un mateix recurs web es pot arribar a fer servir per diferents apartats dels models.

Font pròpia

Finalment, aquesta petita recerca ens ha servit per adonar-nos que aquelles aplicacions web que feim servir dia a dia, com siguin grups de facebook o de whatsapp, etc. poden formar part del nostre procés d'aprenentatge d'una forma més conscient i profitosa. D'aquesta manera ens ha donat una visió més amplia per tal de poder aplicar aquests tipus d'aprenentatge més informal i autorregulador amb els nostres futurs alumnes.


Comentarios

Entradas populares de este blog

L'ABC digital

L'Aprenentatge Basat en Problemes (ABP)

Les TIC i com han canviat l'educació