L'ABC digital

Per concluir amb tot el seguit d'entrades que hem anat publicant relacionades amb una nova forma de transmetre coneixement vinculada als avenços del segle XXI, en aquesta entrada ens centrarem en l'storytelling, on els alumnes participen de manera més activa en el procés d'aprenentatge.

Les noves formes de comunicació interactives (fòrums, xarxes socials, blogs, xats, etc.) representen un canvi cultural que permet als usuaris cercar nova informació i establir connexions entre els continguts dispersos als diferents canals de comunicació. Aquest canvi en la comunicació requereix de noves formes d’alfabetització, unides als contextos escrits, però també a les imatges i a la tecnologia digital.

Entenem l’alfabetització digital com la capacitat de controlar els discursos que s'utilitzen a Internet a través d’un procés de presa de consciència. Implicant l’ús de discursos multimodals que s’adquireixen a través de pràctiques culturals i, en aquest sentit, es recolzen en una intel•ligència col•lectiva.

Font: Štefan Štefančík

Per construir un discurs, primer hem de triar bons continguts, aquells que el seu disseny inspirin i afavoreixin el pensament en múltiples direccions. I en segon lloc, hem de generar un espai on els participants puguin reflexionar junts, conversar, compartir i inclús desenvolupar un procés creatiu.

Aquesta nova realitat social està definida per una cultura participativa, on els ciutadans deixen de ser només consumidors i receptors de missatges, per convertir-se en creadors i emissors de continguts dirigits a múltiples audiències i des de múltiples formats.

Claus que conformen les possibilitats que aquestes eines ofereixen:

- Sentiment de pertinença a un grup
- Que es generi diàleg individual i col•lectiu
- Una participació conjunta en l’espai i temps
- L’ús de múltiples llenguatges per expressar-se

Sense oblidar que s’han de definir els límits i les identitats dels personatges i preservar l’horitzontalitat en la construcció conjunta del significat.

Com una eina més de discurs, trobem el relat, una de les formes més antigues de transmissió del coneixement. Es defineix com l’art de transmetre esdeveniments amb paraules, imatges i sons. Sense importar el mitjà utilitzat, el relat és una ferramenta potent per transmetre coneixements, cultura, perspectives i punts de vista diversos.

Amb les noves eines digitals es fa possible el desenvolupament de pràctiques educatives innovadores per promoure l’adquisició de competències, habilitats i talents. Una d’aquestes pràctiques consisteix en la narració d’històries amb nous suports multimodals d’imatge, vídeo, àudio, etc.

Els relats digitals (storytelling) són una estratègia que promou la motivació i la implicació dels alumnes cap a l’aprenentatge i l’adquisició de les denominades competències del segle XXI. A més, el seu disseny col·laboratiu promou el desenvolupament del pensament crític i la reflexió, les habilitats socials (socialització, lideratge, empatia, relacions interpersonals, etc.), la competència comunicativa i afavoreix el desenvolupament de les habilitats creatives (flexibilitat cognitiva, capacitat d’adaptació, pensament divergent, etc.).




Com a tall de conclusió, és innegable admetre que ens trobem en un model de societat canviant i en constant evolució tecnològica i per tant ensenyar al nostre futur alumnat el nou alfabet digital serà imprescindible. Exemples com l'storytelling seran cada cop més comuns i és necessari que tant docents com alumnat no ens quedem endarrerits en aquest progrés.

Finalment us deixem una mostra que hem realitzat d'storytelling en base al nostre recorregut dins d'aquest procés d'aprenentatge. Esperem que us agradi: https://www.thinglink.com/scene/992020417239580674/scene/992020417239580674



Comentarios

Entradas populares de este blog

PLE I APRENENTATGE AUTOREGULAT

L'Aprenentatge Basat en Problemes (ABP)