L'ABC digital
Per
concluir amb tot el seguit d'entrades que hem anat publicant
relacionades amb una nova forma de transmetre coneixement vinculada
als avenços del segle XXI, en aquesta entrada ens centrarem en
l'storytelling,
on
els alumnes participen de manera més activa en el procés
d'aprenentatge.
Les
noves formes de comunicació interactives (fòrums, xarxes socials,
blogs, xats, etc.) representen un canvi cultural que permet als
usuaris cercar nova informació i establir connexions entre els
continguts dispersos als diferents canals de comunicació. Aquest
canvi en la comunicació requereix de noves formes d’alfabetització,
unides als contextos escrits, però també a les imatges i a la
tecnologia digital.
Entenem
l’alfabetització digital com la capacitat de controlar els
discursos que s'utilitzen a Internet a través d’un procés de
presa de consciència. Implicant l’ús de discursos multimodals que
s’adquireixen a través de pràctiques culturals i, en aquest
sentit, es recolzen en una intel•ligència col•lectiva.
Font: |
Per
construir un discurs, primer hem de triar bons continguts, aquells
que el seu disseny inspirin i afavoreixin el pensament en múltiples
direccions. I en segon lloc, hem de generar un espai on els
participants puguin reflexionar junts, conversar, compartir i inclús
desenvolupar un procés creatiu.
Aquesta
nova realitat social està definida per una cultura
participativa,
on els ciutadans deixen de ser només consumidors i receptors de
missatges, per convertir-se en creadors i emissors de continguts
dirigits a múltiples audiències i des de múltiples formats.
Claus
que conformen les possibilitats que aquestes eines ofereixen:
- Sentiment
de pertinença a un grup
- Que
es generi diàleg individual i col•lectiu
- Una
participació conjunta en l’espai i temps
- L’ús
de múltiples llenguatges per expressar-se
Sense
oblidar que s’han de definir els límits i les identitats dels
personatges i preservar l’horitzontalitat en la construcció
conjunta del significat.
Com
una eina més de discurs, trobem el relat,
una de les formes més antigues de transmissió del coneixement. Es
defineix com l’art de transmetre esdeveniments amb paraules,
imatges i sons. Sense importar el mitjà utilitzat, el relat és una
ferramenta potent per transmetre coneixements, cultura, perspectives
i punts de vista diversos.
Amb
les noves eines digitals es fa possible el desenvolupament de
pràctiques educatives innovadores per promoure l’adquisició de
competències, habilitats i talents. Una d’aquestes pràctiques
consisteix en la narració d’històries amb nous suports
multimodals d’imatge, vídeo, àudio, etc.
Els
relats
digitals (storytelling)
són una estratègia que promou la motivació i la implicació dels
alumnes cap a l’aprenentatge i l’adquisició de les denominades
competències del segle XXI. A més, el seu disseny col·laboratiu
promou el desenvolupament del pensament crític i la reflexió, les
habilitats socials (socialització, lideratge, empatia, relacions
interpersonals, etc.), la competència comunicativa i afavoreix el
desenvolupament de les habilitats creatives (flexibilitat cognitiva,
capacitat d’adaptació, pensament divergent, etc.).
Com
a tall de conclusió, és innegable admetre que ens trobem en un
model de societat canviant i en constant evolució tecnològica i per
tant ensenyar al nostre futur alumnat el nou alfabet digital serà
imprescindible. Exemples com l'storytelling seran
cada cop més comuns i és necessari que tant docents com alumnat no
ens quedem endarrerits en aquest progrés.
Finalment us deixem una mostra que hem realitzat d'storytelling en base al nostre recorregut dins d'aquest procés d'aprenentatge. Esperem que us agradi: https://www.thinglink.com/scene/992020417239580674/scene/992020417239580674
Comentarios
Publicar un comentario